Incidenten inträffade den femte juni och utreds nu av Luftfartsverkets säkerhetsvavdelning. Utredningen väntas inte bli klar förrän tidigast i augusti, men av en incidentrapport framgår att drönaren hade tillstånd av flygledningen i Kiruna att flyga väster om flygplatsen.
När sedan en helikopter kom in för landning såg piloten att han flög nära en drönare som också var på väg in mot flygplatsen.
Drönaren glömdes bort
Flygledningen ska sedan ha sett att strippen som används för drönarflygningar inte låg på strippbordet som flygledarna använder för att hålla koll på aktiv trafik. Den låg i stället i facket för vilande trafik. Drönaren hade därför, enligt incidentrapporten, glömts bort när trafik kom in mot flygplatsen.
I incidentrapporten antyds händelsen vara ett tecken på att det fortfarande finns en ovana att hantera obemannade luftfarkoster bland flygledningar.
– Drönare är ett relativt nytt fenomen, men om det här har berott på ovana får utredningen visa, säger Erik Wildenstam, incidentsutredare vid Luftfartsverket.
Han tillägger att utredningen kring Kirunaincidenten är i ett alldeles för tidigt skede för att han ska kunna kommentera händelsen som sådan.