Inför valet: Källkritik på schemat

Publicerad

Statens medieråd vill stärka skolelevers källkritiska förmåga inför valet. Därför har de delat ut ett pedagogiskt material som ska hjälpa lärare att undervisa i att vara just källkritisk.

Studentfirandet stundar men det gör även deras livs första rösträtt till riksdagsvalet.

– Det känns bra faktiskt. Att kunna vara med och bidra, säger Ellen Hahne, tredjeårselev på samhällsvetenskapliga programmet.

Information eller desinformation

Treorna på samhällsprogrammet i Luleå har jobbat mycket med källkritik.

– Vi tänker att valet inbegriper att man ska vara källkritisk och kunna förhålla sig till den information de möter. Och framförallt eventuell desinformation. Alltså propaganda eller lögner, säger Helena Dal, Statens medieråd. 

Här finns Statens medieråds pedagogiska material

”Mer alternativa medier”

Gymnasielärarna i samhälle- religion och historia jobbar i ämnesgrupper. På terminens sista möte pratar de om Skolverkets material om kritiskt användande av internet och digitala medier.

Källkritik har varit ett återkommande arbete under hela vårterminen. Till hösten ska andra lärare jobba med materialet.

– Medielandskapet är ju också förändrat, säger Roger Skoog, förstelärare i samhällskunskap i Luleå gymnasieskola. 

– Under de 20 år som jag jobbat så är det mycket mer alternativa medier idag. Informationsflödet är ett helt annat idag.

Trollfabriker påverkar valresultat

Flera forskare tror att årets valresultat kommer att påverkas av trollfabriker och desinformation. Och Roger Skoog förstår att olika statliga institutioner ger ut material om källkritik.

– Ja, mot bakgrund av det som skett i USA där det pågår en utredning om att det förekommit nyheter ryckta ur sitt sammanhang som påverkat valresultatet på olika sätt. Jag förstår att man från staten är medveten om det inför valet även här, säger Roger Skoog.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.