En tunnel på Ofotbanen är övertänd, en kilometer från Björnfjell vid Riksgränsen, och polisen satte in en avspärrning på 1000 meter på grund av gasflaskor i tunneln. Ett slags arbete ska ha pågått i tunneln, men detta har skett nattetid, enligt NRK. Foto: NRK

Del av malmbanan avstängd efter explosioner i tunnel

Efter flera explosioner i en tunnel på Ofotbanen, en del av Malmbanan som går mellan Luleå och Narvik, har järnvägen stängts av helt. Även E10:an var stängd under en kortare period, rapporterar NRK.

Det brinner i ett stort galleri, alltså en drygt 400 meter lång tunnel av trä och plåt som ska skydda mot snö, på Ofotbanen, drygt en kilometer från svenska gränsen. Ingen person ska ha kommit till skada, men stugor som ligger vid sidan av tunneln har bränts ned och människor har tvingats evakuera på grund av flera explosioner och giftig rök, rapporterar NRK. Röken är giftig på grund av att träet i tunneln är gammal och skyddad med kreosotimpregnerat.

Avspärrning på 1000 meter

Den norska räddningstjänsten fick först vänta med sitt släckningsarbete då röken var giftig och man tvingades hålla ett stort säkerhetsavstånd på 1000 meter på grund av att det fanns gasflaskor inne i tunneln.

– Men nu är släckningen igång och brandväsendet har kontroll över branden, säger operationsledaren Bo Ivar Nilsson i Norlands polisdistrikt till NRK.

”Väldigt olyckligt”

Även persontågen och LKABs produktion påverkas av den stora branden.

– Det här innebär att minst tio tåg per dygn kommer stå still. Det är väldigt olyckligt att det kommer just nu. Först hade vi produktionsstopp i Svappavaara efter dödsolyckan, så vi har ganska mycket på lager som vi vill köra iväg, säger Anders Björnström, vd på LKAB Malmtrafik.

Det är i nuläget oklart hur lång tid som behövs för att reparera malmbanan, men Björnström tror att det handlar om dagar.

– Detta är bara spekulationer, men de måste säkert byta kontaktledning, röja upp och det kan även bli fråga om rälsbyten.

Haverikommissionen påväg

BaneNor, Norges motsvarighet till Trafikverket, har kontaktat Haverikommissionen och på torsdagsmorgonen kommer LKAB få veta mer om händelsen.

– Kommissionen kommer utreda varför det har börjat brinna och vilka konsekvenserna blir och hur man ska bygga upp allt igen, säger Anders Björnström, vd på LKAB Malmtrafik.

Hur länge kan malmtågen stå stilla?

– Vi är tvungna att stå stilla. Vi har inget annat alternativ. Att köra med lastbil är ingen idé, vi måste bara vänta.

Ersättningsbussar från Kiruna

Persontågen mellan Narvik och Kiruna ställs in helt. Resenärerna kommer inte heller erbjudas en plats på en ersättningsbuss.

– Vi har inte fått tag i någon buss. Men vi har beställt, men inte fått det bekräftat, säger Ann-Katrin Backlund vid SJs pressjour.

Tågen mellan Kiruna och Narvik ställs också in men täcks upp av två bussar. Tåg som kommer söderifrån, som till exempel Luleå, kommer stannar vid Abisko.

– Alla kunder har fått information om att det går att avboka eller omboka deras biljetter och de får också pengarna tillbaka, oavsett biljett.

I morgon, torsdag, planerar SJ att tåget ska gå som vanligt från Narvik, trots att LKAB tror att det rör sig om ett längre stopp.

– Blir det längre stopp får vi jaga bussar. Vi vill ta hand om våra resenärer men det här är grejer vi inte rår på, säger Ann-Katrin Backlund på SJs pressjour.

Ett galleri, alltså en slags tunnel, på drygt 400 meter blev totalt övertänd under onsdagen. Det är oklart varför branden startade, men Haverikommissionen är påväg till platsen. Foto: SVT Grafik och Google Maps

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer