Enligt det kommunala bolaget Tekniska verken har det inte gått att få tag på rosa arbetskläder i herrstorlekar. Därför får de manliga medarbetarna på återvinningscentralen nöja sig att delta genom att bära det rosa bandet och en rosa mössa.
”Rolig grej”
Cancerfondens kampanj handlar om att öka kunskapen om bröstcancer och det var en av de anställda, Sara-Mari Gaup, som tog initiativet till Tekniska verkens medverkan.
– Jag brukar själv visa mitt stöd varje oktober eftersom vi har ganska mycket cancer i familjen. Då tänkte jag att vi kunde göra en rolig grej på jobbet också, säger hon.
På sorteringsrampen träffar den rosaklädda personalen många Kirunabor.
– De tycker att vi är så fina i våra rosa arbetskläder, men det väcker också många samtal. Då berättar vi om kampanjen. Det är vårt sätt att uppmärksamma den, säger Sara-Mari Gaup.
Män får blått
Det är redan bestämt att personalen ska byta färg på arbetskläderna i november och då kampanjen Movember mot prostatacancer startar.
– Då kör vi blå kläder, säger Sara-Mari Gaup.