Det har skett tack vare medveten marknadsföring och genomslag i Kinas största näthandelsföretag.
På drygt ett år har antalet kinesiska turister i norra Finland ökat med över 200 procent.
De enorma möjligheterna med befolkningsrika Kina lockar turistföretagen. Ett kinesiskt företag håller på att bygga den första kinesiska stugbyn i anslutning till Tomtelandet vid polcirkeln utanför Rovaniemi.
– Jag kan tänka mig att inom några år bygger vi ännu fler stugor om kunderna tycker om det här, säger Tian Zhang, vice vd på företaget Nova-Roi som står bakom bygget. Han tror stenhårt på satsningen.
Lockar de unga
Men det är världens största näthandelsföretag, det kinesiska Alibaba, som gett den största draghjälpen när det gäller att locka kineser till Finland. I höstas lovade Alibaba och dess resebyrå Alitrip att ta 50000 kineser till Rovaniemi.
– Vi har cirka 200 miljoner följare. Lappland betraktas som ett av drömresemålen där man vill uppleva äventyr. Området är väldigt lockande speciellt för den unga generationen, säger Chris Tung, marknadschef på Alibaba.
Så går marknadsföringen till
Även en kinesisk reality-tv serie ”We are in love” har gjort sitt för att locka kineser till finska Lappland.
– Nuförtiden sker marknadsföringen främst digitalt och vi är aktivt med i social media, även i kinesisk social media, säger Sanna Kärkkäinen, vd Visit Rovaniemi.
Ett nytt betalsystem, Alipay, som är anpassad till kineser börjar bli allt vanligare hos turistföretagen i Finland. Kineserna kan på det sättet använda sina egna kinesiska betalkort.