Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du hur politiker i Luleå vill få större förtroende från barn och unga. Foto: Simon Vikström/SVT

Så vill Luleåpolitiker få ungas förtroende

Publicerad

Klass 6B på Porsöskolan är ett exempel där medborgare snabbt kan göra skillnad i sin kommun. Men de flesta unga har i dag ett lågt förtroendet för politiker och demokratin i stort.

– Det är ett perfekt exempel. En skolklass får snabbt de resultat de vill ha och vi får nöjda medborgare är ett perfekt exempel, säger Evelina Rydeker (MP), ordförande kultur-och fritidsnämnden.

Liten framtidstro

Initiativet från eleverna på Porsön går däremot emot normen och nu satsar Luleå på att allmänheten ska få lättare att påverka kommunens utvecklingen (se faktarutan).

Enligt Ungdomsbarometerns senaste rapport där man intervjuat 15 000 unga säger en majoritet att de inte har något intresse för samhällspolitik.

Tror inte på politikerna

Rapporten visar också att unga inte heller tilltro till politikernas förmåga att hantera frågor samhället står inför.

– Unga har inte något direkt tillgång till politiker och demokratin. Det är något vi vill skapa för vi ser att behöver göra en förbättringsresa, säger Evelina Rydeker.

I videon hör du Rydekers tankar om initiativet på Porsöskolan och rapporten från Ungdomsbarometern.

LULEÅFÖRSLAGET

Luleåförslaget är en tjänst där du kan påverka Luleå kommuns utveckling. Alla privatpersoner kan lämna förslag genom att logga in och beskriva vad du vill att kommunen ska göra för att förbättras eller utvecklas.

Kommunen har avsatt två miljoner kronor per år för att genomföra förslagen. Förslagen ska handla om att förbättra närområdet, möjliggöra ett aktivt fritidsliv eller utveckla Luleå kommun i en positiv riktning som ligger i linje med Vision 2040.

Källa: Luleå kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.