Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet går vi till botten med hur kampanjen kunde bli så stor. Foto: Ida Lund

Luleås kampanj välte världen – därför blev ett hej så stort

Uppdaterad
Publicerad

Luleå kommuns ”Säg hej-kampanj” blev viral världen över. Till och med större utomlands än på hemmaplan. Hur kunde den bli så stor och behövs det en satsning för att folk ska hälsa på varandra?

SVT har tidigare berättat om kampanjen som spred sig som en löpeld i internationell media.

Kampanjen blev uppmärksammad i Japan, Indien, USA, Nya Zeeland och Storbritannien där det lite raljerande beskrevs som att ”introverta Luleåbor” skulle börja lära sig att börja hälsa på varandra.

Brittiska tidningen The Guardian testade själva experimentet.

I klippet ovanför går vi till botten med hur kampanjen kunde bli så stor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s reporter testade heja på folk – se hur reaktionerna blev. Foto: Viktor Lundmark/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.