• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Strömstad i Strömstads kommun, Västra Götalands län. Det brinner i en lagerlokal med kraftig rökutveckling till följd, Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Väst.

Foto: TT

Män i förskolan kämpar mot fördomar

Publicerad

Svenska förskolor lider av mansbrist. Fortfarande utgör manliga förskollärare bara några få procent av kåren och varje ny ”dagispedofil” blir ett nytt bakslag. Men nu lovar Skolverket nya tag.

-Titta, jag är Pippi Långstrump, ropar en flicka på Mariehage förskola i Malmö.

Det är fruktstund, barn och förskollärare sitter i ring. Inget konstigt alls, förutom att en av lärarna i ringen heter Tobias Theander – här arbetar ovanligt många män. Två i köket, två barnskötare och två förskollärare. Tobias Theander har till och med utsetts av Skolverket till manlig förebild. Det lockade även hit jämställdhetsminister Maria Arnholm (FP). Tobias Theander är glad men kluven till priset:

-Jag önskar att det hade gått till bästa pedagog och att könet inte spelade någon roll, säger han.

Tänka medvetet

I höst lanserar Skolverket en serie konferenser på temat.

-Det finns lärosäten och kommuner som lyckats mycket bättre än snittet både vad gäller utbildning och rekrytering av killar till förskolor. Det finns en hel del att göra genom att tänka medvetet – att till exempel inte utforma jobbannonser slentrianmässigt, säger Ann-Charlotte Gunnarsson på Skolverket.

Andelen män i förskolan har länge legat runt tre procent. Antalet män som sökt till förskollärarutbildningen har däremot ökat något. Malmö högskola har flest förstahandssökande män (96 stycken) i landet. Men lärarutbildare Mats Olsson oroas av att dubbelt så många killar som tjejer hoppar av utbildningen.

För dålig lön

-Vi får höra att det är lönen och arbetsvillkoren som är för dåliga, säger han och refererar till Arbetsmiljöverkets pågående granskning som visat att förskola och fritidshem är de mest stressiga arbetsplatserna för lärare.

Samtidigt blir varje ny ”dagispedofil” ett bakslag. Misstankar om att vara en potentiell sexförbrytare är något som manliga förskollärare måste förhålla sig till.

-Jag tänker på det, och oroar mig för det dag och natt, säger Oskar Granberg, som utbildar sig till förskollärare i Malmö.

Utbildningen är för honom en förberedelse på att möta föräldrars oro. Oron måste tas på allvar, menar han.

Mats Olsson suckar och säger att diskussionen om män i förskolan ibland blir närmast hatisk.

-Det blir väldigt konstigt om man utgår från idén att män är i stort sett skyldiga tills de bevisat motsatsen.

Utbildning gör skillnad

Hans tes är att utbildning gör skillnad – utbildade förskollärare är inte vanligt förekommande i polisens sexbrottsutredningar, menar han och hänvisar till att den 21-åring som åtalats för grova övergrepp på barn på en förskola i Högsby i Småland var praktikant och helt outbildad.

På Mariehage förskola säger Tobias Theander att han aldrig känt misstänksamhet från föräldrar. Han hoppas kunna inspirera andra män att söka sig till yrket.

-Framför allt handlar det om att barnen ser att det inte är något konstigt att en kille syr eller lagar mat med dem. Allt för att bryta de här invanda könsmönstren.

Erika Oldberg/TT

Runt tre procent män

 * I Sverige har andelen män inom förskolan länge legat runt tre procent i kommunala förskolor och i enskilda förskolor runt fem procent.

 * I Norge, där man arbetat aktivt för att öka andelen män, arbetar runt elva procent män i förskolan. Då inkluderas personal som inte arbetar direkt med barnen, såsom vaktmästare.

 * Till terminsstarten i höst har 678 män sökt förskollärarutbildning som förstahandsval. Det är nio procent av det totala antalet sökande.

Källor: Skolverket, Universitets- och högskolerådet (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.