Många arbetslösa lärare mellan jobb

Publicerad

Strax före sommarlovet var drygt 3 000 lärare arbetslösa. Men många av dem är bara mellan två jobb. Det är bristen på lärare som är det stora problemet.

-Elevunderlaget ökar i grundskolan och snart också i gymnasieskolan, så behovet av lärare är extremt stort framöver, säger Tord Strannefors, prognoschef vid Arbetsförmedlingen.

Men redan i dag är efterfrågan stor. Därför kan det tyckas märkligt att flera tusen pedagoger är utan jobb.

Siffran bör dock sättas i relation till hela lärarkollektivet. Mer än 200 000 personer med pedagogisk examen jobbar i förskola och skola, så andelen arbetslösa är därför mycket låg: 1,3 procent.

-Lika låga arbetslöshetstal finns endast inom sjukvården, säger Tord Strannefors.

En annan viktig förklaring är att många av de arbetssökande befinner sig mellan två anställningar, eller har just tagit examen. Det syns tydligt under sommarlovet, då arbetslösheten stiger påtagligt. I gruppen arbetslösa finns sannolikt också lärare med en vanlig ämneskombination. Det finns till exempel relativt gott om lärare i historia, men för få fysiklärare.

Går inte ihop

Men som helhet är lärarnas arbetsmarknad mycket god, och lärarlegitimationen bygger på efterfrågan – det krävs nu legitimerade lärare på fasta tjänster. Till det kan läggas politikernas olika vallöften om fler lärare. Det blir sammanlagt en ekvation som inte går ihop, enligt Tord Strannefors:

-Löftena går ju inte att infria. Det är ganska självklart att det blir väldigt svårt när man inte har tillgång på utbildade lärare. Jag är inte övertygad om att politikerna förstår att bristen är så allvarlig.

Fler obehöriga

Konsekvensen blir sannolikt att fler obehöriga lärare anställs på vikariat.

-Det är inte första gången det är brist på lärare. Historiskt har man alltid löst problemet med att ta in obehöriga lärare, säger Strannefors.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén är inne på samma linje:

-Eftersom de behöriga lärarna på långa vägar inte räcker till kommer det antingen att leda till större klasser, eller att man får fler obehöriga lärare. Ingetdera leder till förbättrade kunskapsresultat.

Anna Lena Wallström/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.