Inför skolstarten 2016 rustades Örnässkolans skolgård upp men i samband med upprustningen togs också en del äldre lekutrustning bort.
Inget att göra
Eleverna i klass 3 anser att det nu finns alldeles för lite lekredskap att dela på under rasterna och vill se en förändring.
-Det är tråkig för det finns nästan inget att göra på skolgården, Vi brukar vara inne men om vi inte får det står vi mest vid ute vid dörren och har tråkigt, säger Lova Vettainen.
-Jag står mest och pratar på rasterna och jag kan inte röra mig ordentligt och då blir det svårare på lektionerna, säger Ragnar Wincent Nyman.
Havanna Jakobsson berättar att klassen vill ha tillbaka gungor som tidigare fanns på skolgården.
-Vi vill också ha stänger att hänga i, ett bollplank eller en borg.
Ett led i läroplanen
Det var under ett klassråd som eleverna i trean tog upp hur de vill förändra skolgården. Och som ett led i läroplanen som går ut på att barnen ska lära sig vad demokrati är och hur den fungerar skrev eleverna ett medborgarförslag med sina önskningar som de skickade till Carina Sammeli (S) som är ordförande Barn- och utbildningsnämnden i Luleå.