Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Sedan mobilförbudet är det kortspel och andra aktiviteter som gäller på högstadieskolan i Arjeplog. Foto: SVT

Färre trakasserier och mer kortspel efter mobilförbudet i skolan i Arjeplog

Uppdaterad
Publicerad

På högstadieskolan i Arjeplog har antalet fall av trakasserier på nätet under skoltid sjunkit till noll. Anledningen är ett mobilförbud på skoltid.

Sedan mars 2018 får inte eleverna på Silverskolan i Arjeplog ha sina mobiltelefoner på skolan. Vill de ändå ta med dem måste de låsas in i ett särskilt mobilskåp under hela skoldagen. Förbudet infördes bland annat efter att skolan haft problem med nättrakasserier.

Armbrytarbord

Nu ligger kortlekar på i stort sett varje bord i korridorerna och skolan har köpt in ett riktigt armbrytarbord.

– Vi måste ju se till att eleverna har något att göra, säger rektor Ola Sonidsson tycker att beslutet i stort sett bara har varit bra. I klippet ovan hör ni vad elever och lärare tycker om förbudet.

Tydligt ansvar

För skolan har reglerna också gjort det tydligare vems ansvar det är att se till att mobiltelefonen inte missbrukas.

– I början hade vi föräldrar som ringde och sa att deras barn blivit trackade på sociala medier. Men efter mobilförbudet kunde jag hänvisa föräldern till att ta kontakt med det andra barnets vårdnadshavare eftersom vi har en mobilfri skola och trakasserierna alltså måste ha skett utanför skoltid.

Här är skolans tre skäl för att införa mobilförbudet:

Visa
  • svårt med koncentrationen när en mobiltelefon finns i närheten
  •  kränkningar i sociala medier
  •  för mycket skärmtid leder till psykisk ohälsa

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer