Bakgrunden är ett så kallat phishingmejl som gick ut till en stor mängd medarbetare under förra veckan.
Säkerhetsrisk
Under tisdagen identifierades en säkerhetsrisk kopplat till detta mejl, vilket ledde till beslutet att nollställa lösenordet för samtliga som fått mejlet. Det pågår ett arbete för att hjälpa alla användare att byta lösenord.
– Vi fick snabbt fram listor på vilka som fått mejlet, men vi kunde inte säkerställa vilka som klickat på länken och angivit sina uppgifter. Därför tog vi beslutet att nollställa samtliga som fått mejlet, säger Eva Wikström, IT-chef.
Socialtjänsten fick hjälp först
Hon berättar att en av de första åtgärderna för IT-avdelningen har varit att snabbt hjälpa socialtjänsten som har nattarbetande personal, där det i grunden handlar om liv och hälsa.
– De som var i tjänst kunde snabbt få hjälp att återställa sina lösenord för att kunna utföra sina sysslor i vanlig ordning.
Tidigare attack
Händelsen sker bara dagar efter cyberattacken mot personer med trygghetslarm.
– Vi ser ingen samband mellan dessa händelser, säger Andreas Lind, kommunchef i Piteå.