Detta framgår av ett tips som en ambulanspersonal har lämnat till Inspektion för vård och omsorgs upplysningstjänst. Mannen hade tidigare fått hjälp av ambulansen och blivit körd till akuten, för att sedan skickas hem.
Väl hemma fortsatte näsblödningen, som blev ännu kraftigare, vilket gjorde att han kontaktade 112 på nytt. Det var då han hamnade i det så kallade ”virtuella väntrummet”.
Personal kritiska mot ”virtuella väntrum”
Tipsaren uppger till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) att personalen inom ambulanssjukvården i Region Norrbotten upplever att de patienter som placeras i det virtuella väntrummet av SOS Alarm ofta hinner bli försämrade under väntetiden, och att det därför inte är lämpligt att låta dem vänta så länge.
Händer när det saknas ambulans
Enligt tipset använder larmoperatören SOS Alarm det virtuella väntrummet för att kunna placera patienter där när det inte finns några ambulanser tillgängliga, eller när en patient inte anses vara tillräckligt sjuk för att behöva ambulans direkt.
Under väntetiden är det tänkt att en sjuksköterska från SOS Alarm ska ha kontakt med patienterna och bedöma om deras tillstånd försämras och en ambulans måste skickas ut snabbare.
– Vi jobbar så skyndsamt som möjligt och gör alltid en bedömning av hur akut läget är. Vi har tydliga rutiner för det ”virtuella väntrummet” och hur ofta en sjuksköterska ska ringa upp för att kontrollera statusen på patienten, säger Helena Spets, platschef vid SOS Alarm.
”Ambulansen kommer in i ett senare skede”
– Från ambulansen sida kommer vi in i ett senare skede när SOS har priroterat ärendet. SOS har sina kvalitetsrutiner att följa och anser de att ett ärende inte har hög prioritet och att en ambulans inte behövs omgående så får patienten vänta i det ”virtuella väntrummet” tills vi blir utkallade, säger Stig Holmberg, biträdande verksamhetschef för ambulanssjukvården i Norrbotten.
– Vi kommer nu att titta närmare på ärendet så snart som möjligt, säger Helena Spets.