I åratal har byborna fått hjälp av Trafikverkets entreprenörer då de plogat de allmänna vägarna i byns närhet också plogat bybornas enskilda vägar.
– Från att vi i 25 till 30 år fått hjälp med plogningen av våra vägar fram till våra boningshus så blev det helt plötsligt stopp och det utan förvarning.
Anledningen är att entreprenörerna nu måste klara Trafikverkets krav på tidshållning när det gäller plogningen av de allmänna vägarna.
GPS i plogbilar gör tidsstudie möjlig
– Kraven har alltid funnits men vi har inte tidigare kunnat följa upp åtgärdstiderna på det statliga vägnätet. Men från i höst har fordonen utrustats med GPS vilket gör att vi nu kan se hur entreprenörerna klarar tiderna, säger Håkan Äijä chef för underhålldistrikt Nord.
Men Paul Johansson är starkt oroade över den nya ordningen.
– Det är ju samhällsfarligt, hur ska vi kunna åka och handla, hur ska vi få fram posten och hur ska vi kunna ta oss till sjukhus om vi blir sjuka – det är ju riktigt livsfarligt att bo här när vi inte får plogat.
Vi har inte råd
Trafikverket menar att deras entreprenörer visst får ploga de enskilda vägarna men först efter att alla allmänna vägar är färdigplogade. Men byborna som får bidrag från Trafikverket för att betala plogningen ser inte det som någon möjlighet.
– Jag skulle önska att Trafikverkets regionchef kom hit och tittade på vilka avstånd det handlar om. För bara framkörningsavgifter för att få plogat från Jokkmokk, Boden eller Älvsbyn är på åtta plus åtta mil.
Så ni har helt enkelt inte råd även om ni får bidrag?
– Ja då behöver bidragen höjas och det blir i så fall skyhögt mycket mer.
Han berättar att byborna skrivit brev till regeringen och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.
– Men vi har inte fått något svar annat än det som stod i NSD – att Bucht inte tänker utöva ministerstyre.