Foto: SVT Design

Professorn: Tåg kan inte konkurrera med flyg

Uppdaterad
Publicerad

Igår presenterades ett förslag om en ny flygskatt som skulle innebära att varje inrikesresa skulle beskattas med 80 kronor. Ett tandlöst förslag för att få folk att resa miljövänligare menar forskare.

Om man tittar på vad det skulle kosta att resa från Luleå till Stockholm en måndag i januari så finns biljetter från 449 kronor om man tar flyget och tar man tåget finns sittplatsbiljetter från 504 kronor. Även om flygbolagen väljer att lägga hela den nya flygskatten på 80 kronor på biljettpriset så är det knappt att det blir dyrare att flyga ändå.

LÄS OCKSÅ: Så blir nya flygskatten

Vi vände oss till Jan-Eric Nilsson som är professor inom transportekonomi på Statens väg- och transportforskningsinstitut. Han har tittat på både prisutvecklingen för olika transportmedel och miljöpåverkan.

Måste det vara så, att tåget är dyrt och flyget är billigt?

– Både flyget och tåget har samma principer. Är det många som reser så blir det billigt och är de få så blir det dyrt. Men flygplan kan du anpassa efter hur många passagerare du har. Är det få som reser tar du ett litet plan och kan hålla nere priset. Tåget är ett system som är byggt för stora volymer. I Japan kan priserna vara drägliga trots att de har snabba tåg eftersom de har så mycket människor som reser.

I ett så litet land som Sverige då, finns det en möjlighet att bygga ett tågsystem som går att konkurrera med flyget?

– På korta och mellanstora avstånd är tåget helt överlägset. Det finns flera exempel på där tåget har slagit ut flyget för inrikes resor i Sverige. Medan på långa avstånd är det tvärt om. Det finns ingen möjlighet för tåg att konkurrera på resor från norra Sverige till södra.

Går det att få folk att resa mer miljövänligt?

– Ja, om man tar betalt för det som är det faktiska problemet – nämligen utsläppen. Då kommer det succesivt bli mer miljövänligt att resa. Vi ser det i biltrafiken idag där utsläppen är mycket mindre nu än de var för 10-15 år sedan. Det är flygbolagen som måste göra något åt utsläppen det kan inte jag som resenär göra.

Går det att förändra den här sektorn utan att isolera delar av Sverige?

– Du måste anpassa din styrning till de exakta förutsättningar som finns i de olika delarna av landet. Runt storstäderna är tåg ett bra alternativ. Det fungerar inte i glesbygden där avstånden är långa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.