Digitaliseringsministern Peter Eriksson (MP) ser problem nu när fiberutbyggnaden når landsbygden. Eventuellt måste staten ta större ansvar framöver, tror han. Foto: SVT/Mattias Dellert.

7 miljarder till Norrbotniabanan – men Norrbotten får vänta

Regeringen avsätter 7 miljarder kronor för att Norrbotniabanans första sträcka upp till Skellefteå, ska kunna börja byggas senast 2024. – En viktig seger, säger Peter Eriksson till SVT Norrbotten.

Statsministern har redan tidigare sagt att vallöftet om att Norrbotniabanan ska börja byggas senast i år ska hållas. Men det har då handlat om en kort sträcka på knappt en mil norrut från Umeå, till Dåva.

Nu lägger regeringen in planering för att bygget av banan ska kunna fortsätta vidare från Dåva mot Skellefteå och avsätter 7 miljarder under planperioden som sträcker sig till 2029.

– Det fattas en del planarbete upp till Skellefteå och nu fattar vi beslutet om att hela bygget ska göras upp till Skellefteå.

Senast 2024

Regeringen säger nu att senast 2024 ska det bli byggstart för sträckan Dåva – Skellefteå.

Betyder det här att det är säkert att det blir en byggstart på sträckan upp till Skellefteå?

– En ny regering kan naturligtvis också ändra en sådan fråga. Därför är det också viktigt att frågan diskuteras i valrörelsen och att vi får ett besked från övriga partier om de är med på att göra det här, eller om de kommer att försöka stoppa bygget den här gången också, så som det var 2006, säger bostadsminister Peter Eriksson (MP).

Norrbotten efter 2030

När kommer Norrbotniabanan upp till Norrbotten?

– Det får man räkna med nästa planperiod, 2030 och framåt. Man vill ta ett steg i taget och det här är nästa stora del i Norrbottniabanan.

– Byggs banan upp till Skellefteå så kommer den att byggas vidare till Norrbotten. Det är jag helt övertygad om. Det steget är det en betydligt mindre konflikt kring, så som jag ser det, säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) till Norrbotten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Infrastruktur i Norrbotten

Mer i ämnet