Rosa balar – en succé

Uppdaterad
Publicerad

Rosa ensilagebalar till stöd för bröstcancerforskningen har blivit en succé.

Plasten har redan sålt slut och kommer att synas på hundratusentals ensilage- och rundbalar i Sverige under sommaren.

Vad är väl en bal på åkern? Om inte trist och tråkig och alldeles, alldeles rosa. I stället för den vanliga tråkvita färgen har i år många ensilagebalar runt om på landets åkrar klätts i en ny färg.

Bakom påfundet finns jordbrukskoncernen Lantmännen och ett par företag i plastbranschen. Ett sätt att både uppmärksamma bröstcancerforskningen och skänka pengar.

-Vi gör det för att vi tycker det är en självklarhet att stötta bröstcancerfonden, säger Torbjörn Wahlström, chef för utveckling och växtodlingsprodukter på Lantmännen.

De båda emballageleverantörerna kontaktade Lantmännen i slutet av förra året och koncernen nappade på idén, som ursprungligen kommer från Nya Zeeland. Ett lyckodrag skulle det visa sig. Plasten är redan slutsåld, vilket genererat ett bidrag till forskningen på 300 000 kronor.

-Efterfrågan vida översteg förväntningarna. Och det var ju bara positivt att vi sålde slut så snabbt, tyvärr kunde vi inte ordna fram mer plast, säger Torbjörn Wahlström.

Totalt kommer 130 000 ensilagebalar och ytterligare 200 000 rundbalar kläs i rosa plast och nät.

-Efterfrågan vida översteg förväntningarna. Och det var ju bara positivt att vi sålde slut så snabbt, tyvärr kunde vi inte ordna fram mer plast.

Torbjörn Wahlström chef för utveckling och växtodlingsprodukter på Lantmännen om succén med rosa ensilagebalar till stöd för bröstcancerforskningen.

Bröstcancer

Bröstcancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom.

20 kvinnor drabbas varje dag, framför allt äldre och medelålders.

Det görs 9 000 diagnoser varje år.

Även män kan drabbas, men det är ovanligt.

Vanligaste behandlingen är kirurgi.

Källa: Cancerfonden

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.