Arkivbild Foto: Fredrik Sandberg/TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Så mycket pengar läggs på skolmaten i Norrbotten

Publicerad

Gällivare har den sjätte högsta kostnaden i hela landet för skolmåltider per elev i den kommunala grundskolan under 2017. Det visar ny statistik från Skolverket.

Tierp har den högsta kostnaden med 11 500 kronor och Laxå i Örebros län har den lägsta siffran med 4 000 kronor per elev, enligt färsk statistik från Skolverket.

I Norrbotten är det Gällivare som lägger ut mest pengar på skolmaten med en kostnad på 10 400 kronor, vilket är sjätte högst i hela landet. Tre placeringar efter hittar vi Övertorneå med 10 200 kronor och Pajala på 9 400. Kalix har lägst kostnad i länet med sina 5 400 kronor per elev.
– En hög kostnad är inte lika med hög kvalitet. Det kan vara det, men det kan också vara precis tvärtom, säger Anna-Karin Quetel, projektledare på Livsmedelsverkets nationella kompetenscentrum för måltider i vård, skola och omsorg till nyhetsbyrån Siren.

Matsvinn kostar

Enligt Anna-Karin Quetel utgör livsmedelsinköp ungefär en tredjedel av den totala måltidskostnaden. Dyrare råvaror och mer ekologiskt kan visserligen ge en högre kostnad, men samtidigt kan kök med utbildade kockar som lagar mat från grunden ofta sänka livsmedelskostnaden. Matsvinn kostar också pengar.

Det ingår i statistiken

Noterbart är att det i statistiken ingår kostnader för skolmåltids- och kaféverksamhet. Det vill säga kostnader för personal, livsmedel, transporter, administrativa kostnader till exempel för kostkonsulent och intäkter från till exempel försäljning till fristående skolor och sameskolan. I statistiken ingår inte lokalkostnader. Lokaler med mera kan ingå för de kommuner som via entreprenad köper skolmåltider.

För kommuner är kostnaden för skolmåltidsverksamheten nettoräknad så att intäkter för till exempel försäljning har dragits från kostnaderna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer