• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bergvik i Söderhamns kommun, Gävleborgs län. Det brinner kraftigt i ett radhus. Räddningsledaren uppmanar människor och trafik i området att hålla sig borta. Information om händelsen kan fås på restaurangen vid Bergviks IP. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Sänkt vinterhastighet i Finland har gett färre döda och skadade i trafiken Foto: SVT

Sänkt vinterhastighet ger färre döda i trafiken

Uppdaterad
Publicerad

Hastigheten anses ha en stor betydelse för trafiksäkerheten. I Finland har vinterhastigheter på delar av vägnätet bidragit till färre döda och svårt skadade. Det kan vara en möjlighet även för Sverige och Norrbotten, menar Maria Krafft trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Genom trafiksäkerhetsåtgärder har Sverige lyckats att närmast halvera antalet dödsolyckor i trafiken på 20 år, men tendensen är att den positiva utvecklingen stannat av. Fjolårets 325 döda är det mesta sedan 2009. Det som ökat kraftigt är mötesolyckorna, vilket är märkligt med tanke på att vi över landet har mer mötesfria vägar än någonsin.

Maria Krafft trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket konstaterar att vi har problem med att över hälften av förarna kör för fort.

I Finland har man sedan 30 år vinterhastigheter på 9000 kilometer av vägnätet. Från november till mars/april får man på dessa vägar köra 80 kilometer i timmen istället för 100.

Bra resultat av vinterhastighet

Enligt trafikpolisen i finska Lappland, Jorma Lantto, är opinionen om fartbegränsningen delad. En del lovordar den medan andra tycker den är onödig. Olycksstatistiken talar dock för. 15 procent färre olyckor med personskador och 29 procent färre dödsolyckor på sträckorna med vinterhastigheter.

– Det betyder åtta till nio färre döda på dessa vägar och ett 40-tal färre skadade. Ett mycket bra resultat av vinterhastigheterna, säger han.

Han konstaterar att om man minskar hastigheten med 20 kilometer i timmen, från 100 till 80 halveras bromssträckan.

– Och det är klart att även om man krockar blir ju inte konsekvenserna så allvarliga, säger han.

Maria Krafft tycker att man även i Sverige kan se på vinterhastigheter som en möjlighet för att ytterligare förbättra trafiksäkerheten och då exempelvis på vägar där det inte är aktuellt att bygga vajerräcken eller på vägar där det är mycket vilt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.