Foto: SVT

SJ vill vänta med Norrbotniabanan

Uppdaterad
Publicerad

SJ anser att Norrbotniabanan mellan Luleå och Umeå inte ska byggas de kommande tolv åren. Istället tycker de att järnvägen mellan Sundsvall och Gävle ska prioriteras och få ett dubbelspår.

Det är i SJ:s remissvar på den nationella planen för transportsystemet 2018-2029 som de skriver: 

”För att uppnå största möjliga nyttor för de investerade pengarna måste utbyggnaderna ske söderifrån där volymerna är störst och för att inte skapa flaskhalsar under arbetet. SJ förordar därför kraftigt att utbyggnaden av Norrbotniabanan inte påbörjas under planperioden och att en utbyggnad till dubbelspår hela vägen Gävle-Sundsvall ges högsta prioritet och tidigareläggs så att hela sträckan färdigställs under planperioden.”

Liten vinst för resenärer

– Vi tycker att Trafikverket sprider sina resurser väldigt tunt, säger Pär Helgesson på SJ:s strategistab som är en av dem som skrivit remissvaret.

– De startar många projekt samtidigt men då tar det väldigt lång tid för dem att bli färdiga. Det är väldigt trångt redan nu söderut från Sundsvall så man kommer inte komma igenom på ett bra sätt söderut med den ökade trafiken från Botniabanan och Norrbotniabanan.

SJ menar att det är fler passagerare som skulle ha nytta av ett dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle. Ett sådant bygge skulle även vara till nytta för passagerarna som fortsätter norrut sen.

Väcker irritation

Norrbotniabanan är den 27 mil långa kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå som idag inte finns. Järnvägen skulle halvera restiden mellan städerna och öka kapaciteten för godstransporter rejält. Det senaste regeringen lovade var att Norrbotiabananas första mil ska börja byggas under 2018. Att vänta med bygget tills resten av järnvägen är upprustad är inte ett alternativ enligt förespråkarna. De är irriterade över att SJ så tydligt tar avstånd från bygget.

– SJ tror att man vinner egna poänger genom att mer eller mindre dödförklara alternativa satsningar, säger Gusten Granberg som är vd för Norrbotniabanan AB som arbetar med förberedelserna för bygget.

– Vi har ett enormt eftersatt underhåll när det gäller järnvägen i det här landet, Ska vi vänta med nyinvesteringar tills det inte längre finns ett behov av reinvesteringar. Ja, då lär vi få vänta på både Norrbotniabanan och andra investeringar en mycket, mycket lång tid, säger han.

Under våren ska regeringen fatta beslut om hur den nationella planen ska se ut.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Norrbotniabanan

Mer i ämnet