När statsminister Stefan Löfven var i Norrbotten under onsdagen tog Niklas Nordström upp frågan med honom.
– Han är bra på att lyssna och han förstår allvaret.
Det var i januariöverenskommelsen som regeringen gjorde tillsammans med stödpartierna som den gröna skatteväxlingen togs fram.
Bensin och diesel
Den innebär höjda miljöskatter på totalt 15 miljarder kronor, för att finansiera bland annat slopandet av värnskatten. Bedömningen är att en stor del av miljöskatten läggs på bensin och diesel.
– Det största problemet är att det är en skatteväxling som inte möter individerna. Det är inte samma personer som får lägre inkomstskatt som ska betala högre bränsleskatt. Industri och hushåll i norra Sverige kommer att få betala mer medan skattesänkningarna i huvudsak kommer att gynna storstäderna, för det är där höginkomsttagarna finns.
Han pekar även på skogsindustrin, gruvföretagen och åkeriföretagen som den kommer att ge stora konsekvenser för.
Tyst revolt
Niklas Nordström kallar det en tyst revolt i Norrbotten.
– Den här politiken gör att folk flyttar till andra partier. Det här är en jätteviktig fråga. Vi behöver inte krispaket, utan få fortsätta att göra det vi gör.
Han ger exemplen flytta myndigheter, investera i infrastruktur, ökade polisresurser och förstärka statlig närvaro i länet.
Hoten mot länet
Niklas Nordström, Claes Nordmark (S) kommunalråd i Boden och Ulrika Hammarström (S), kommunstyrelseordförande i Pajala har i en artikel i tidningen Industri diskuterat den gröna skatteväxlingen och hoten mot länet. Även Anders Sundström, ordförande i Kaunis iron, har i tillsammans med flera ledarpersoner i företaget skrivit en debattartikel i samma tidning att skatteväxlingen kommer att drabba företaget hårt.