Eino och Pirjo har flyttat till svenska Tornedalen från Finland och har sitt förflutna med sig, bland annat i form av marskalk Mannerheim som fe. Det är av många absurda detaljer i en annan allvarsam pjäs
Pjäsen heter Satu jävla helvetes maa, vilket ungefär betyder det där jävla sagolandet. Titeln är en travestering på den kanske mest kända finska tangon och handlar om att höra hemma nånstans, något som viss del bygger på författarens eget identitetssökande.
– Det är det som den här historien behandlar, att man har rätten att välja att definiera sig själv och att få samla sina identiteter på en gång, säger Charissa Martinkauppi från Boden.
Hon vann Tornedalsteaterns skrivartävling, fick se sitt manus bli teater och fick regissera själv på kuppen. Men det är en roll som hon är mer van vid.
– Som regissör känner jag mig bekväm och det är det som jag har utbildat mig till, säger hon.
Hela 25 bidrag från lika många författaraspiranter kom in till Tornedalsteatern, åtta fick varsin skrivcoach och fick alla ihop spelbara manus. Men ett manus visade sig i slutändan ändå vara outstanding.
– Den går från det lokala till något som är mycket större än så. Den bottnar, säger Regina Veräjä, producent vid Tornedalsteatern