Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du Tonje Thune om utmaningarna med att frakta soporna från Norge till Kiruna. Foto: Hans Sternlund/SVT

Soprallyt från Norge är över – här kommer avfallet till Kiruna med tåg

Uppdaterad
Publicerad

Norska sopor som ska brännas i värmeverket i Kiruna har fraktats med lastbil i över 20 år. Nu ska de börja fraktas med järnväg de sista åren innan LKAB:s spillvärme ska ersätta sopförbränningen.

De allra första godståget med sopor från Narvik anlöpte Kiruna godsbangård under tisdagen. Det ses framför allt som en vinst för miljön och är dessutom ett mer tillförlitligt transportsätt.

– På vintern har vi stora utmaningar med att få avfallet över gränsen. Vägen är ofta är stängd över Björnefjell, säger Tonje Thune, chef för kommunikation och samhällskontakter vid norska bolaget HRS husholding.

Utmaning att möta stora lass

Tågfrakterna är ett test som ska utvärderas vid värmeverket i Kiruna. Det kan bli logistiska problem när sopor som annars som kommer i mindre portioner med lastbil plötsligt kommer i större mängd med ett och samma tågsätt.

– Ambitionen är att det ska bli en långsiktig lösning. Vi ska se hur vi ska skapa en effektivitet så att det blir ekonomiskt bärkraftigt. Att det är den miljömässigt bästa lösningen är vi redan helt övertygade om, säger Jan Fjordell, vd vid Tekniska verken i Kiruna.

Så spelar transporterna en viktig roll

I maj 2024 ska dock den sista soppåsen var uppeldad i Kiruna. Då ska soporna helt ersättas av spillvärme från LKAB, och inte bara delvis som i dag. Tågtransporterna kan dock fortsätta spela en viktig roll för värmeproduktionen i Kiruna.

Jan Fjordell berättar mer om det i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.