– Här på Sverea Mefos har vi två stora europeiska forskningsprojekt som syftar till att demonstrera att vi kan utnyttja restgaser från masugnar till att producera metanol för fartygsdrift, säger Magnus Lundqvist, projektledare vid Sverea Mefos.
Till 2020 räknar man med att visa att metanolen fungerar som bränsle genom att tanka fartyget Stena Germanica som går mellan Göteborg och Kiel med metanolen.
– Vi är ju en forskningsanläggning och den metanol som vi producerar skickar vi ner till Göteborg för att visa att det fungerar. Och vi tar oss nästan tur och retur till Kiel på den mängd som vi producerar här.
Metanol eller fjärrvärme
I dag används restgas från masugnen till fjärrvärmeproduktionen i Luleå och frågan är vilken påverkan på det som möjligheten att göra metanol av restgasen kan komma att få.
– För det första använder vi gasens potential mycket bättre när vi tillverkar metanol av den. Och dessutom är det här europeisk forskning och det finns många stålverk ute i Europa som inte producerar fjärrvärme av sina restgaser.
Båda projekteten finansieras av EU och omfattar totalt 250 miljoner kronor. Och förhoppningen är att att det i slutänden ska mynna ut i något större inom en inte allt för avlägsen framtid.
– Om allt faller väl skulle vi inom fem till tio år kunna ha en fullskalig produktion av den här tekniken.
Tekniken
Tekniken handlar om att omvandla vätgas och koldioxid till metanol. Pilotanläggningen i Luleå blir den första som använder tekniken på restgas från stålindustrin.