Uppåt för julhandeln på nätet

Publicerad

Julhandeln på nätet i Sverige går mot ett nytt rekord i år, enligt betalföretaget Dibs.

Mellan den 1 och den 22 december ökade e-handeln med 30 procent i de största webbutikerna, medan ökningen i små och medelstora webbutiker var 42 procent, jämfört med motsvarande period i fjol.

Biljetter och presentkort till olika upplevelser, samt kläder och skönhetsprodukter, är de kategorier som ökar mest.

”Sista veckan har vi sett en rejäl ökning i försäljningen av resor vilket förmodligen hänger samman med det dåliga vädret och att man passar på att köpa sista minutenbiljetter till något varmare ställe”, skriver Daniel Larsson på DIBS i en kommentar till TT.

Bolagen satsar hårt på sena leveranser i slutspurten, till exempel har Mediamarkt valt att leverera sina paket i taxi under de sista dagarna inför julen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.