Älgen är designad av gruppmedlemmarna i Vivlallalla och kan komma att bli en souvenir en i Örebro. Foto: SVT/STRÖM/PISONI

Färgrika älgar gör stor succé i Vivalla – kan bli en Örebrosouvenir

Uppdaterad
Publicerad

Älgar har blivit en symbol för integration och kvinnligt entreprenörskap i Vivalla. Det är kvinnokooperativet Vivillalla som tillverkar älgarna som har blivit väldigt populära.
– Det är fantastiskt att göra svenska älgar med afrikanska tyger, säger Habiba Omar som tillverkat flest älgar.

Allt började med att en grupp somaliska kvinnor kom på idén att skapa en barnkollektion med afrikanska mjukdjur. Någon kläckte sedan idén att även blanda in något av det mest svenska som finns i vår natur – nämligen älgen.

– Jag tycker att det är fantastiskt med älgar och att göra en Örebroälg med tyger från Afrika. I början var det jättesvårt, men nu har det gått bättre och bättre, säger Habiba Omar.

Säljer slut direkt

Älgens design har gruppmedlemmarna kommit på själva och ritat från grunden. Hornen hålls på plats med hjälp av piprensare och benen står stadigt med hjälp av gamla telefonvajrar. Kreativiteten har varit på topp och gruppens älgexpert, Habiba Omar, känner glädje över hur populär älgen blivit.

– Svenskar tycker om älgar och många har sagt ”wow” när de sett älgen. Jag hoppas att den kommer att fortsätta vara populär, säger Habiba.

Kan bli souvenir på hotell

Under förra året kom tillverkningen av älgarna igång och intresset för älgen har varit stort. Så fort nya tillverkas säljer de slut på en gång. Kooperativet har till och med fått spännande förfrågningar om att ta nästa steg med älgen.

– Det finns intresse från hotellägare i stan som vill göra älgen till en souvenir, en Örebroälg som en symbol för integration, berättar Nina van Rooyen, projektledare för kvinnokooperativet Vivillalla.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer