Foto: Scanpix / Privat

Alva: ”Folk skrek stanna”

Uppdaterad
Publicerad

Efter tågbranden utanför Finnerödja i helgen växer nu passagerarnas kritik mot tågföretaget. Alva och hennes lillebror slog sönder en fönsterruta när tåget inte stannade. 

18-åriga Alva berättar hur hon plötsligt upptäckte att folk började röra sig i rälsbussen. Sen kände hon röken.

– Det tog inte lång tid förrän röken var hos oss och då började jag och min bror fatta att vi måste krossa ett fönster. Jag började med armbågen och handen, men det hände ingenting. Då tog min bror fram datorn och började köra den genom fönstret, berättar Alva för Tvärsnytt.

Till en början gick det inte, och en medpassagerare försökte sparka upp fönstret. Men inte heller det lyckades. Till sist kastade de datorn genom fönstret så att rutan krossades.

Det fanns inga hammare eller något annat att krossa rutor med på tåget. Enligt tågföretaget Arriva så är det som det brukar vara, men däremot går tågets dörrar att öppna även i farten.

Dröjde innan tåget stannade

Passagerarna upplevde att det tog lång tid från det att röken började sprida sig till att tåget bromsade in.

– Det var väl det som gjorde folk mest upprörda. Folk skrek längst bak i vagnen mot lokföraren: ”Varför stannar ni inte?”. Jag har inte fått något svar om varför de inte stannade. Ifall de kanske stannade så gott de kunde. De säger väl att det var något motorfel, men då ska väl bromsarna fortfarande fungera, säger Alva.

– Personalen och de resande har gjort ett jättebra arbete när de evakuerade tåget. Vi hade tre personal ombord, och de har gjort allt vad de kunnat i rätt ordning. De försökte släcka tåget med brandspruta utifrån när de hade stannat, säger Bengt Ohlin, säkerhetschef på Arriva.

”Händer sällan”

Förtaget har gjort intervjuer med personalen om vad som hände och kommit fram till att när indikationen om brand visade sig hos lokföraren, så bromsade lokföraren genast. Tåget stannade då efter 600-700 meter. Bengt Ohlin anser att tåget uppfyllde de säkerhetskrav som finns. 

– Säkerhet är A och O och arbetet kring säkerheten är det vi sätter främst. Tack och lov händer sådant här väldigt sällan, säger han.

Arriva har ändå inlett en intern utredning för att se om de hade kunnat göra något annorlunda.

Rökskador

Alva fick vårdas på sjukhus efteråt för sin skadade hand och för att hon blev förgiftad av röken.

Hon berättar att när passagerarna kommit av tåget tog elden fart ordentligt, troligen för att det läckt diesel under tåget. Efteråt sa Alvas pappa att han hade känt en konstig lukt när barnen klev på, och tänkt att det kunde vara det.

– Det jag tänker på är väl om man kunde ha förutspått detta. Hade de bara missat någon säkerhetskontroll, eller hade de inte varit tillräckligt noggranna? För kände min pappa att det luktade konstigt, så borde det ha varit något som lokföraren också reagerat på, säger Alva.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.