Motionsspel kan enligt forskningsrapporten ha ett gott pedagogiskt värde. Foto: Pernilla Gunnarsdotter Persson

Både bra och dåligt med spel i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Att införa tv-spel som del av undervisningen i skolan kan ha både för och nackdelar. Detta visar en forskningsrapport som kommer lämnas in till Vetenskapsrådet i slutet av februari.

Mikael Quennerstedt, professor på Örebro universitet, är ansvarig för forskningsprojekt som nu är inne på sitt femte år. Projektet är ett samarbete mellan flera svenska högskolor och universitet och infördes i samband med att många länder införde spel som del av undervisningen på bred front. Bland dessa länder kan bland annat England, Australien, USA och Singapore nämnas.

Målet med projektet har varit att utröna vilken vetenskapliga argument som finns för att använda spel som del av undervisningen i skolan även i Sverige. Involverade i projektet är forskare från Gymnasitik och Idrottshögskolan, Uppsala universitet och Högskolan i Dalarna.

Läraren kan fokusera på undervisning

Fokus i undersökningen har legat på vad eleverna lär sig av spelen. Forskningen visar att spelen har positiva pedagogiska effekter, men som med all typ av lärohjälpmedel spelar lärarens undervisning en avgörande roll.

En annan positiv aspekt är att spelen möjliggör för läraren att inte behöver fungera som instruktör, då spelen själva förklarar för hur leverna ska göra, utan kan fokusera på själva undervisningen.

– Vi har använt många olika typer av spel. Det har varit dansspel, sportspel, spel där man åker snowboard. Gemensamt för dem alla är att de involverar någon typ av fysisk aktivit. Fokus har legat på undervisningen i ämnet Idrott och hälsa, säger Mikael Quennerstedt.

Ensidig bild av hälsa

Bland nackdelarna med spel som läromedel som man i forskningen kan visa på finns till exempel att många av spelen uppvisar en ensidig bild av hälsa. Många av spelen fokuserar på BMI, ett mått som man vet egentligen säger ganska lite om individens hälsotillstånd.

Dessutom finns det i många av spelen olika typer av kalorimätande moment. Mikael Quennerstedt menar att det gör att hur läraren använder spelen spelar en extra stor roll.

– Man måste vara en duktig lärare om man vill använda spel i undervisningen. I all undervisning handlar det om att göra medvetna val –vilka kunskaper och färdigheter är det man vill utveckla? Som med alla läromedel gäller det att närma sig det med en kritisk blick.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.