Bärgare Jimmi Molander konstaterar att många bilister är illa förberedda för vinterväglag och eventuella stopp. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Dags att vinterpacka bilen – hur länge klarar du ett stopp?

Uppdaterad
Publicerad

Varningstriangel och vinterdäck – det är det lag på i Sverige vintertid. Men för att vara riktigt förberedd för vinterkörning och ett eventuellt haveri på mörka och isiga vägar behövs det mer i bagaget.

Jimmi Molander jobbar som bilbärgare i Örebro. Mer än en gång har han och hans kollegor konstaterat att många bilister framförallt inte räknar med kylan som slår till när man blir stående efter vägen på vintern.

– ”Kan du komma fort – för jag fryser” hör vi jätteofta, säger han. Men vi kan inte prioritera efter vem som fryser mest. En bil som blivit stående på motorvägen går före någon som fått punktering på en vägren. Temperaturen kan vi inte ta hänsyn till.

Kylan tar på mobilbatteriet

Jimmi tipsar om att lägga in numret till bilbärgningen eller försäkringsbolaget – beroende på vilka avtal man eventuellt har. Men glöm inte att kyla också påverkar mobilbatterier som laddar ur snabbare.

– Se till att ha laddare, powerbank och annat med för att säkerställa att du är nårbar.

Vet inte var på kartan man är

Ett fulladdat batteri hjälper också den som inte vet var på kartan man befinner sig.

– Det är den andra vanliga situationen – folk vet inte var de är. Kan man då kolla på mobilen kan vi få en riktigt bra position. Annars gäller det att vara uppfinningsrik, säger Jimmi.

De flesta vet varifrån de startat och vilket slutmål de har. Utifrån det får man då räkna ut var på sträckan bilen blivit stående.

– Kännetecken, vägskyltar eller senast passerade ort hjälper också. Men räkna med att det tar även lite extra tid för oss om du inte vet var du är.

Något kan faktiskt hända

När snön ligger djup bör man också tänka efter vilken rutt man tar när man ger sig ut med bilen.

– Bärgningsbilar är tunga fordon och är det en liten väg kanske man måste vänta på en mindre och lättare bil och det finns det inte så många av.

Framförallt uppmanar Jimmie Molander alla som ska ut och köra att ta med i beräkningen att något faktiskt kan hända.

– Det behöver inte vara du som gör något fel. En punktering eller en trasig motor styr man inte över. Däremot kan man se till att vara så väl förberedd som möjligt medan man väntar på hjälp.

  • Skoteroverall eller rejäla termobyxor och jacka
  • Vinterkängor, vantar och mössa
  • Reflexväst – gärna flera om ni är flera i bilen som måste lämna den och gå till fots efter vägen
  • Två varningstrianglar – bra att ha om bilen blir stående i ett krön eller i en kurva där andra bilister har svårt att se dig. Då kan du varna åt båda håll. Åtminstone en av dessa ska stå 100 meter från olycksplatsen
  • Termos med varm dryck – kan låta som en överdriven åtgärd men efter en timma i 20 minusgrader kommer du att tacka dig själv
  • Ficklampa – se till att batterierna fungerar
  • Laddning till mobilen – kyla påverkar även mobilbatteriet som laddar ur snabbare. Se till att ha powerbanks med
  • Välj inte småvägar när det är dåligt väglag – det kan bli svårt för den som ska hjälpa dig att ta sig fram

För extra säkerhet:

  • Liten snöskyffel – finns speciella för bilen som inte tar stor plats
  • Ljuspuckar – uppladdningsbara varningslampor som ser ut som små puckar. Går både att lägga på vägen och på biltak

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer