En elev har under hela förra veckan varit avstängd från sin skola efter att ha knuffat och sparkat biträdande rektor. Händelsen är polisanmäld. Foto: TT

Elev avstängd efter att ha sparkat personal i huvudet

Publicerad

Ett bråk mellan två elever på en skola i den norra delen av länet urartade när den ena eleven ska avhysas från skollokalerna.
– Det uppstod en situation, säger en ansvarig för skolan.

Enligt en anmälan till Arbetsmiljöverket som SVT Nyheter Örebro tagit del av ska händelsen ha inträffat i början på förra veckan eller i slutet på veckan innan.

De två eleverna blev osams med varandra, varpå den ena av dem hämtade skolans biträdande rektor. Men när biträdande rektor kommer till utrymmet där eleverna bråkat har den andra eleven lämnat platsen. Biträdande rektor hittade eleven på en annan plats i skolan, men när hen började prata med eleven lämnade denne skolan.

”Arg och upprörd”

När eleven lite senare kommer tillbaka ställde sig biträdande rektor i vägen för att hindra eleven från att komma in i skolans lokaler.

– Eleven var arg och upprörd, och skulle därför avhysas från den lokal hen vistades i. Då uppstår en situation där biträdande rektor blir knuffad, säger den ansvarige chefen för skolan till SVT Nyheter Örebro.

Polisanmälan gjord

Knuffen var så illa att hen föll omkull, och eleven riktade då en spark mot biträdande rektors huvud.

– Hen mår efter omständigheterna bra, och har kunnat jobba hela veckan, säger chefen.

Händelsen är nu, förutom att den rapporterats till Arbetsmiljöverket, polisanmäld och en anmälan har också gjorts till socialförvaltningen då eleven är underårig.

– Eleven har varit avstängd från skolan sedan det här hände. Nu får polisen utreda vad som hänt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer