Elever i Vivallaskolan arkiverade sina framtidsplaner

Uppdaterad
Publicerad

Vad gör du om 20 år? Den frågan fick elever i årskurs 6 på Vivalla besvara när de besökte Arkivcentrum i Örebro på måndagen. – Fotbollsproffs, om jag inte lyckas kommer jag bli mäklare, var svaret som Ziggy Jalloh skrev ned för arkivering till framtiden.

På måndagen besökte Vivallaskolans elever i årskurs sex arkivcentrum för att lära sig om arkivering och källkritik.

– Vi gör det som ett led i att berätta hur vi förvarar och bevarar texter idag och hur datorerna gör att det kommer försvinna allt mer, för det är inte lika lång hållbarhet, säger läraren Ulrika Karlsson.

Eleverna fick bland annat läsa en text som en 13-årig pojke skrivit på 1800-talet, och tyckte besöket var spännande.

– De är jätteintresserade och tycker det är kul att se skrifter och böcker från förr.

Framtiden om 20 år

Avslutningsvis fick eleverna skriva en text om sig själva. Vad de heter, vilken klass de går i och vad de tror att de gör om 20 år.

– Jag tror de kommer lägga det här någonstans i det här huset. Sen kommer man kunna komma hit när man vill eller i framtiden och kolla vad jag skrivit och vad jag ville bli, säger Arnes Smajic.

Han skrev i sin text att han vill bli läkare i framtiden.

– Jag kanske jobbar som polis när jag blir vuxen, om mina barn ser att jag ville bli doktor kanske de kommer fråga mig sen varför jag inte blev en doktor.

Siktar på fotbollsproffs

Ziggy Jalloh skrev i sin framtidstext att han kommer bli fotbollsproffs.

– Eller om jag inte lyckas kommer jag bli mäklare.

Vad tycker du om att man sparar gamla texter i ett arkivcentrum?

– Det är bra för sen kan barnbarnet titta på vad du ville bli när du blev stor.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer