På en del av en kommunal gräsplan som ligger i anslutning till Sköllersta skola håller elever i årskurs fyra, fem och sex på att leta metallföremål i marken. Eleverna turas om att svepa med metalldetektorn, markera fynden med små flaggor och föra protokoll.
– Genom att eleverna kan få ta del av det som faktiskt finns ute i naturen kan de få en bild av vad som finns, och genom att de får gräva upp och analysera det som finns kan de också få veta vilket ansvar de behöver ta för framtiden också, säger Niklas Jonsson som är lärare på skolan.
”Känner sig som en arkeolog”
Aktiviteten är en del i ett projekt med ämnesöverskridande undervisning där målet är att ge eleverna en djupare förståelse för hur våra handlingar och val kan påverka natur och miljö.
Runt ett hål i gräsmattan sitter Julian Popovic, Hannah Jansson och Einar Ahlmgren. De går i fjärde klass, och tycker att tisdagens undervisning utomhus är roligt.
– Man känner sig lite som en arkeolog, säger Einar Ahlmgren.