En procent av de tillfrågade svarar att de skulle rekommendera någon att semestra i Närke eller Gästrikland. Tredje sista plats, med två procent, landar Medelpad på. Flest rekommenderar en semester i Lappland.
Björn Fransson är turismstrateg och menar att det hela egentligen är ganska logiskt.
– Det beror på att ingen arbetar med begreppen Närke eller Medelpad. Vi får lära oss landskapen i skolan, men de har ingen reell betydelse och i övrigt används de nästan inte.
Landskapsnamnen ovanliga
Istället arbetar man med begrepp som exempelvis Örebro, Askersund, Bergslagen och Tiveden.
Senast man arbetade med att marknadsföra Närke var under 60- och 70-talen och i dag är det i princip bara STF som använder sig av landskapen inom turismnäringen.
– Få kopplar ihop Örebro med Närke, eller Sundsvall med Medelpad. Det handlar om att man satsar och fokuserar på andra begrepp och destinationer. Andra exempel är Höga kusten och glasriket, medan till exempel Bohuslän och Värmland sammanfaller med landskapsnamnet.
Ser motsatsen
Trots att få rekommenderar Närke som resmål, ökar turismen till Örebro län. Allt fler tyskar, norrmän och kineser väljer Örebro som resmål.
– 2014 hade vi runt 600 gästnätter från Kina, förra året över 10 000, så det är en enorm ökning.
– Örebro har en hög andel återkommande resenärer och ligger högt i landet sett till gästnätter. Vår utmaning är att locka nya resenärer att upptäcka området.