I en undersökning som Örebrokompaniet gjorde 2017 visade det sig att Örebro slott blev en stor besvikelse för de besökare som haft slottet som huvudmål för sitt besök.
Men med lite nytänk och mer aktivitet i och kring slottet verkar populariteten ha vänt.
Ändrat upplägg
I ett pressmeddelande presenterar Örebrokompaniet siffror som visar att antalet besökare på slottets visningar och andra aktiviteter ökat med 57 procent till 10 666 besökare under de sju veckor då aktiviteten ”Sommarslottet” pågick.
– Den främsta orsaken är ett ändrat upplägg jämfört med tidigare år, förklarar Johanna Bjelkengren, projektledare på slottet. Istället för att enbart ta in besökare via visningar, öppnades ett stort antal av slottets rum för allmänheten där besökarna fick möta kungligheter och aktivera sig.
Inspiration inför framtiden
Vid sidan av det ökade antalet besökare, spelade Lerbäcks Teater farsen ”Par i kungar” under juli, vilket också blev en stor framgång där de flesta föreställningarna var utsålda.
– Sedan kan man förstås bara spekulera i hur många besökare vi haft om det varit lite svalare. Men det ger samtidigt ännu mer inspiration inför framtiden, vi ser vilken potential det finns i det nya upplägget, berättar Camilla Törnquist, projektledare på slottet och kollega med Johanna.