Foto: SVT

Gymträningen ökar – men inte folkhälsan

Uppdaterad
Publicerad

Organiserad träning bara ökar. Och gymkedjorna växer så det knakar. Men av tränings- och hälsotrenden syns inga spår i Folkhälsoinstitutets statistik.

Det råder ingen tvekan om att träning och hälsa är inne. Förra året ökade Sveriges största idrottsförening, Friskis & Svettis, medlemsantalet med 2,4 procent till drygt 550 000 medlemmar.

Samtidigt växer de privata gymföretagen. Enligt branschorganisationen Frisk är den årliga tillväxten tio procent. De fem största gymkedjorna ökade omsättningen med 80 procent under åren 2006 till 2011, enligt tidningen Privata Affärer.

Syns inte i statistik

Men i Folkhälsoinstitutets färska nationella folkhälsoenkät för 2012 ligger siffrorna över befolkningens fysiska aktivitet stilla.

Två tredjedelar uppger att de rör sig med förhöjd puls minst 30 minuter om dagen, samma nivå som 2004. En tredjedel säger att de rör sig minst 60 minuter per dag, även det i nivå med 2004.

– Sett till hela befolkningen ser vi ingen statistisk skillnad i mängden daglig fysisk aktivitet, trots ökande försäljning av gymkort och att exempelvis Vasaloppet och Vätternrundan blir fulltecknade rekordsnabbt varje år, säger Matthew Richardson på Folkhälsoinstitutet.

Elitens vanor

Enligt honom syns heller inga tecken på att livsstilsrelaterade sjukdomar minskar, snarare tvärtom.

– Det kan vara så att vissa socioekonomiska grupper har ökat sin aktivitetsnivå och får ökad uppmärksamhet i medier, men på befolkningsnivå verkar det inte vara så, säger Richardson.

Mats Olsson, hälsostrateg och forskare på framtidsanalysföretaget Kairos Future, ser framgångarna för gymbranschen som ett tecken på att attityden till träning ändå håller på att förändras. Han är övertygad om att den förändringen på sikt kommer att synas i statistiken.

– Hittills är det de redan troende som blivit ännu mer religiösa, medan den stora majoriteten inte ens hittat till kyrkan ännu, säger Olsson.

Större eget ansvar

Enligt honom lär träningsvanorna ändras på allvar när insikten når folk om att man kommer att tvingas till mer eget ansvar för sin hälsa, och ser en risk att vården börjar prioritera ner dem som drabbats av lindragare sjukdomar på grund av dålig livsstil.

– Sådana signaler har redan börjat komma: ”Du får ingen operation förrän du slutat röka” eller ”Du måste gå ner i vikt”.

En av de största gymkedjorna, Actic (före detta Nautilus) med över 100 träningslokaler, räknar in ett ökat antal medlemmar; upp 10 procent till 140 000 under fjolåret. Actics medlemmar gör 3,8 besök per månad, en klar ökning enligt vd Anders Carlson.

Peter Wigert, generalsekreterare för Friskis & Svettis, tror på ökad fysisk aktivitet:

– Människor blir mer och mer medvetna om att träning är bra för hälsan och bra för själen.

Fakta: Träningsbranschen

Friskvårdsföretag i Sverige omsätter 3,6 miljarder kronor och har de senaste fem åren ökat med 10 procent per år. Företagen sysselsätter omkring 3 300 anställda på 800 träningsställen.

Stora aktörer är Friskis & Svettis, Sats, Actic (tidigare Nautilus), World Class, Nordic Wellness, Fitness24seven, Itrim och Medley.

Exakt statistik för hur många vuxna som tränar hos gymföretagen saknas. Branschens egen bedömning är drygt 1,1 miljoner personer, en fördubbling sedan 2000.

65 procent av svenskarna uppger att de dagligen är fysiskt aktiva minst 30 minuter per dag – oförändrat jämfört med 2004. 37 procent uppger att de dagligen är fysiskt aktiva minst 60 minuter per dag, vilket är en procent mindre än 2004.

Källa: branschorganisationen Frisk och Folkhälsoinstitutet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.