Foto: svt

”H&M bidrar till att fler får cancer”

Uppdaterad
Publicerad

Klädföretaget Hennes och Mauritz bidrar till att fler mister livet i hudcancer. Kritiken kommer från Cancerfonden och gäller reklamen för sommarens badmode.

I kampanjen för sommarens badmode använder sig H&M av en modell som ser mycket solbränd ut.

-Skönhetsidealet på den här bilden är ett ideal som driver det här med solning som är en hög risk för att man ska få cancer, säger Yvonne Brandberg, professor vid Cancerfonden.

Varje år får 40 000 svenskar någon form av hudcancer. Malignt melanom, den farligaste formen kräver 500 liv i Sverige årligen.

2010 drabbade den 95 personer i Örebro län och 73 i Västmanlands län. Vi har blivit bättre på att skydda våra barn. men vi reser mycket till solen och många ungdomar tänker inte alls på riskerna menar Yvonne Brandberg.

Medveten om riskerna

– Jag har nog aldrig tänkt på riskerna med solning säger Mimmi Holmström som vi träffar på stan.

Hennes kompis Kajsa Mattsson säger att hon är medveten om riskerna med solning men tänker att det inte händer henne. När det gäller HM-kampanjen tycker hon inte att bilderna är så farliga

– Det spelar inte någon roll vem som är modell, det är ju kläderna dom ska visa och inte personen, säger Kajsa.

Tar med sig synpunkterna

Cancerfonden menar att kampanjen förstört flera års arbete. H&M vill inte vara med på en intervju men skriver i ett melj till Tvärsnytt att de är ledsna för om någon tagit illa upp och att de kommer att ta med sig synpunkterna i sitt framtida arbete.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.