När maskinen kommit på plats går det att börja släcka på en gång. Foto: SVT

Redo att rycka ut – ”brandbilen” som går på räls

Publicerad

Den var tänkt för att smälta snö och is på järnvägsnätet. Nu har konstruktörerna vänt på steken och skapat en ”brandbil” som kan frakta vatten och släcka bränder utefter järnvägsnätet.

Världens största snösmältare på räls konstruerades för att hålla järnvägarna fria från is och snö vintertid. På uppdrag av Trafikverket har företaget Railcare nu gett maskinen ett nytt användningsområde.

– Vi har byggt om en snösmältarmaskin för att kunna leverera vatten åt räddningstjänsten vid eventuella bränder utefter järnvägen, förklarar Jörgen Berglund som är lokförare och just nu befinner sig i Hallsberg där maskinen är stationerad i beredskap.

Kan tanka vatten från sjöar

Under sommaren har flera skogsbränder startat efter att tåg slagit gnistor och antänt gräset på banvallarna. Green Cargo valde tidigare i sommar att ta vissa vagntyper ur bruk efter att man funnit att de orsakat gnistor efter att bromsblocken legat på.

Där det är svårt för räddningstjänsten att ta sig fram via väg kan den ombyggda snösmältaren istället ta sig med diesellok på räls. Dessutom kommer den lastad med 40 kubikmeter vatten. När tanken är tom går det att fylla på ur vattendrag.

– Maskinen är försedd med pumpar som kan ta in vatten från till exempel sjöar. Om det inte finns så kan man ju möta upp med tankbilar och fylla på. Eller åka till närmaste brandpost, säger Jörgen Berglund.

Försedd med brandslangar

Och i väntan på räddningstjänsten är maskinen försedd med slangar så att det går att börja att släcka bränderna direkt.

– Tanken är att vi ska transportera ut maskinen men att den ska bemannas av räddningstjänstens personal på plats. Men är det akut och risk för liv och egendom kan föraren börja att spruta vatten.

Ännu så länge har man inte behövt rycka ut på någon brand men både utrustning och personal är beredd om det skulle behövas.

– Bara vi når ut till räddningstjänsten om att vi finns så tror jag att det kommer att bli stor efterfrågan på den här maskinen, avslutar Jörgen Berglund.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.