Den här våren fortsätter projektet med trädplantering, odling av potatis på ett nytt och spännande sätt och plantering av en växtlabyrint av energiskog.
– Barnen har fått varit med och målat och önskat vad de ville ha på skolträdgården och en labyrint stod högt upp på önskelistan, säger läraren Catharina Medhe vid Gyttorpsskolan.
Samarbetsprojekt
Projektet är ett samarbete mellan Gyttorpsskolan, Studiefrämjandet och Naturskyddsföreningen i Nora.
– Syftet är att barnen skall få en rolig och trevlig skolträdgård att vara på som man både kan bedriva undervisning i, prata om ekosystem och lära sig av naturen, säger Kajsa Grebäck som representerar Naturskyddsföreningen i Nora.
Eleverna fick skörda
I höstas var barnen med och skördade grönsakerna som de hade planterat i april i fjol.
– Vi har odlat gurka, jordgubbar, potatis, morötter och massa annat säger eleven Clara Ennerdahl.
– Vi odlade blommor som man kan äta, tomater, morötter och några kryddor, säger eleven My Hjalmarsson.
Projektet pågår i flera år och arbetar utifrån permakulturens grundprinciper där man använder naturen som förebild.