Foto: Landstinget Örebro

De sköter Sveriges bästa telefonväxel

Uppdaterad
Publicerad

25 växeltelfonister kan numer titulera sig Svenska Mästare i telefoni – för femte året i rad!

Det är ett svårslaget rekord som personalen i Örebro läns landstings telefonväxel nu sitter på: Svenska mästare i telefoni och kundservice.

På torsdagen utsågs den för femte gången till Sveriges bästa i hård kokurrens med både privata och andra offentliga telefonväxlar.

– Vinsten är ett kvitto på att vårt hårda och målmedvetna arbete med kvalité och bemötande gett resultat, säger Björn Emmerik, områdeschef på landstingets kundtjänst.

Landstingets växel bemannas dygnet runt av 25 telefonister. Varje dygn ringer cirka 5 000 personer till växeln som alla ska få ett trevligt bemötande och en god service.

– Vi vill att de som kommer i kontakt med sjukvården ska känna sig omhändertagna redan i växeln, säger Björn Emmerik. För att lyckas med det får alla medarbetare regelbundet personlig coachning.

Juryns motivering

Telefonisterna visar en hög kompetens och agerar förträffligt gentemot inringande medborgare. Man får ett sympatiskt bemötande som håller en god kvalité år efter år. Vinnaren är, för femte året i rad, Örebro läns landsting.”

SM i Telefoni & Kundservice anordnas av företaget Q Survey. De använder sig av mätmetoden Mystery Survey. Det innebär att professionella undersökare ringer 200 samtal. Samtalen bedöms efter den upplevda kvalitén på kundservicen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.