Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eleverna reagerar med ett skratt på en av AI-frågorna. Hör deras svar i klippet. Foto: Viktoria Kvarnbrant/SVT

Här intervjuas eleverna – av AI-roboten Chat GPT

Publicerad

Vad händer när en AI chattrobot får ställa frågor till elever? SVT testade att att låta chattroboten Chat GPT formulera frågor till eleverna på Virginska gymnasiet.

– De var lite speciella, säger Charlie Halldén som var en av de som frågades ut.

Det finns flera olika AI-tjänster, artificiell intelligens, men den som ofta används av unga är textroboten Chat GPT. Den lanserades av Open AI för snart ett år sedan.

I klippet kan du se när eleverna svarar på frågor – skrivna av chattroboten.

Så gick testet till

Vi ställde frågan; ”jag ska intervjua elever om hur AI-verktyg påverkar synen på kunskap i skolan. Kan du hjälpa mig med några frågor?”.

Texten konverterades sedan till ljud så att frågorna kunde läsas upp.

Totalt ställde Chat GPT sju frågor till eleverna. Alla svar är dock inte med i klippet.

Frågorna:

Hur tror du att användningen av AI-verktyg har påverkat hur du lärdig och förstår nya ämnen i skolan?

Har användningen av AI-verktygändrat ditt förhållande till traditionella undervisningsmetoder?Varför eller varför inte?

Ser du några fördelar med att användaAI-verktyg i din utbildning? Finns det några utmaningar?

Hur tyckerdu att AI-verktyg påverkar din förmåga att självständigt söka ochanalysera information?

Tror du att AI-verktyg kan hjälpa till attanpassa undervisningen efter individuella behov? Varför ellervarför inte?

Känner du att användningen av AI-verktyg har ökateller minskat ditt intresse för att lära dig nya saker? Varför trordu det?

Finns det några etiska överväganden som du tycker ärviktiga när det gäller användningen av AI i utbildningen?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.