På Svevias anläggning i Bettorp i Örebro tillverkas bitumenemulsion som använda till asfalt. Foto: SVT

Här tillverkas den mest miljövänliga asfalten

Uppdaterad
Publicerad

Den trampas av många fötter varje dag, men hur påverkar asfalten miljön? Vid företaget Svevias nya anläggning i Bettorp i Örebro tillverkas bitumenemulsion – den mest miljövänliga beläggningen för asfaltering.

Sedan i januari tillverkar Svevia den miljölvänliga beläggningen vid sin anläggning i Bettorp.

Patrik Malmberg är arbetschef på Svevia. Foto: SVT

 – Vi vill verkligen gå in för det här med miljötänket. Därför är just den här fabriken anpassad för att tillverka bitumemulsion, säger Patrik Malmberg, arbetschef på Svevia.

Bitumen är det svarta bindemedlet i asfalt. Det blandas med vatten och kemikalier till den beläggning som sedan används tillsammans med sten när en väg ska asfalteras.

– Fördelen är att det är otroligt miljö- och resurseffektivt, och energieffektivt jämfört med att ha en stor asfaltsfabrik som blandar vanlig asfalt, säger Patrik Malmberg.

Bitumenemulsionen används för lågtrafikerade vägar och kan användas på 85 procent av Sveriges vägar.

Behövs inte hettas upp

I en ”vanlig” asfaltsfabrik blandas sten och bindemedel samman redan i fabriken, vilket kräver större resurser för att köra ut det till vägarna. Där behöver massan hettas upp före asfaltering, medan bitumenemulsionen istället är en kall beläggning.

Den nya anläggningen innebär dock inte mängder av nya arbetstillfällen – det behövs bara två anställda för tillverkningen.

Fördelar med att finnas i Örebro

Svevia har funnits i Örebro sedan slutet på 80-talet med en anläggning i Pilängen. När den blev till åren och det var dags att bygga nytt såg företaget fördelar med att bygga även den nya anläggningen i Örebro.

– Vi såg att Örebro är ett fantastiskt bra ställe att stå på och en ny anläggning i Bettorp i Örebro en knytpunkt utifrån logistiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.