Enligt kravet på en flygplats av Örebros storlek ska det gå högst tre minuter från larm till dess släckningsarbetet påbörjas.
Vid flygolyckan den 8 juli 2021 tog det strax över fyra minuter för räddningsstyrkan att komma fram till olycksplatsen som var inne på flygplatsområdet. Haverikommissionen bedömer dock inte att en snabbare räddningsinsats i det här fallet hade ökat chansen för att någon skulle ha överlevt. Planet var svårt skadat och hade börjat brinna redan vid nedslaget.
– Vår analys är att räddningspersonalen hade för långt från platsen de var till brandbilen, säger Mikael Smedberg, vd vid Örebro airport. Från brandstationen och ut är det inga konstigheter. Det är första delen av insatsen, när man ska förflytta sig till brandbilen, som är för lång.
Efter olyckan har flygplatsen skärpt sina rutiner så att brandbilen alltid ska kunna bemannas inom 30 sekunder, bland annat genom att personalen flyttar med brandbilen om man måste vara någon annanstans än nära brandstationen på flygplatsen.
Rekommenderar bättre tillsyn
Haverikommissionen riktar ingen kritik mot Örebro flygplats eftersom man redan genomfört de här åtgärderna. Däremot är kommissionen kritisk till att bristen inte fångats upp i samband med att Transportstyrelsen gjort tillsyn av flygplatsen.
”Haverikommissionen är av uppfattningen att insatstiden i det aktuella fallet hade en så stor avvikelse i förhållande till regelverket att det går att ifrågasätta på vilka grunder Transportstyrelsen gjorde sin bedömning”, står det i slutrapporten, där man också rekommenderar Transportstyrelsen förbättra flygplatstillsynen för att säkerställa att insatstiderna verkligen kan uppfyllas.