Foto: TT Bild

Inte rätt med sommardäck – men lagligt

Publicerad

Hela länet har vinterväglag men långt från alla bilister har hunnit byta till vinterdäck. Och även om det kan vara farligt att halka runt på sommardäck i snöyra i november så är det inte olagligt.

– Det är ju lag på att ha vinterdäck från 1 december vid vinterväglag. Innan dess så är det inte lag på att ha vinterdäck. Men som det är nu, med vinterväglag i nästan hela landet, är det ganska oansvarigt att köra med sommardäck, säger Samuel Sköldö, trafikpolis i Stockholm.

Och även där det inte fallit snö, men blivit kyligt, är sommardäcken ett sämre alternativ, förklarar Sköldö.

– När det blir fem plusgrader och kallare blir gummiblandningen i sommardäcken väldigt stel och osmidig. Det gör att väghållningen blir sämre och bromssträckan blir längre. Du får mycket sämre vägegenskaper om det är kallt även om det är torrt och fint på vägbanan.

För den som ertappas med sommardäck ute på snöiga eller hala vägar under perioden 1 december–31 mars väntar böter på 1 200 kronor. Men den som halkar runt nu riskerar inte någon påföljd från polisen.

– Det är inte olagligt men mycket olämpligt om det är så att det är vinter och kallt, säger Samuel Sköldö.

Fakta: Så säger lagen om vinterdäck

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Till vägbanan räknas även vägrenen.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april.

För personbilar och andra lätta fordon måste mönsterdjupet i vinterdäcken vara minst tre millimeter.

De bästa däcken, det vill säga de med störst mönsterdjup, bör vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när man bromsar eller svänger.

Källa: Polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.