• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Vaggeryd i Vaggeryds kommun, Jönköpings län. På grund av en brand i avfallsanläggning strax norr om Vaggeryds tätort, med kraftig rökutveckling, uppmanar räddningsledaren alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Jönköping.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Karl-Arne Karlsson, ordförande för SMRU, beskriver det höga motorljudet från modellbilarna som ”ljuv musik för öronen”. Foto: Raphael Cano Felix /SVT

Karl-Arne utövar udda motorsporten – ”Över 300 kilometer i timmen”

Uppdaterad
Publicerad

På baksidan av motorstadion i Örebro har ett gäng entusiaster samlats för tävla med modellbilar. Men det är inte traditionella leksaker i metall som det är tal om. Snarare futuristiska, rymdskeppsliknande racerbilar med enbart ett syfte – att komma upp i så höga hastigheter som det bara går.

– Ljudet från motorerna är som ljuv musik för mina öron, säger Karl-Arne Karlsson, ordförande för Svenska modellracerunionen.

De flesta som samlats i motorstadion för tävlingarna är seniorer. Karl-Arne Karlsson, ordförande för Svenska modellracerunionen (SMRU), är på plats och ska själv tävla i den tyngsta motorklassen. Han började med linstyrd modellracing redan 1958.

– Vissa håller på med modellflyg, andra med radiostyrda bilar. Men det här är vår grej, säger han.

Risk att sporten försvinner med tiden

Klubben har haft yngre medlemmar, men det har varit svårt att få dem att stanna kvar. Bara inom sporten har de radiostyrda terrängbilarna tagit en stor del av kakan.

– Det finns en risk att sporten dör ut ja. Vi förnyar oss ju inte med ungdomar, säger han.

Karl-Arne Karlsson tillägger:

– Vi är nog de sista entusiasterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.