Den som ska resa med Länstrafiken i Örebro har flera olika möjligheter när det gäller att betala för resan. Men system som ska vara likvärdiga och ta ut samma pris visar sig inte fungera. Faktiskt har de inte gjort det sedan de infördes 2014.
– Det tog ett tag innan vi blev varse att det fanns ett problem, säger Dan Höijer Stagnell som är sektionssamordnare på Region Örebro län, sedan dess har vi försökt arbeta för att rätta till felet.
”Komplext problem”
Det är de olika systemen för betalning av enstaka biljetter som inte stämmer överens. Resenärer som laddar ett kort med pengar, så kallad reskassa, för att köpa en enkelbiljett får betala rätt pris medan de som väljer att köpa en enkel biljett i Länstrafikens app får betala ett mycket lägre pris.
SVT Nyheter Örebro har gjort några räkneexempel:
En resa mellan Örebro Resecentrum och Sannabadet i Fjugesta kostar 49 kronor för den som betalar med reskassa medan den som köper en enkelbiljett i appen får betala 34 kronor. Om systemen hade fungerat skulle kostnaden blivit 49 kronor oavsett vilket alternativ man valt.
Flera resor som vi testat visar sig bli billigare när man köper dem i appen.
– Det hela är ett komplext problem, säger Dan Höijer Stagnell. Systemet med reskassa beräknar avgiften på ett annat sätt än i appen och vi har inte fått dem funka ihop. Trots flera programuppdateringar så dyker problemet upp igen.
Förlorar mycket pengar
I takt med att allt fler följer Länstrafikens uppmaning om att använda appen för att betala bussresan så minskar också intäkterna. Och nu börjar problemet bli akut.
– De första åren spelade det inte så stor roll för då var det inte så många som använde appen för att betala, konstaterar Dan Höijer Stagnell och fortsätter:
– Men den senaste tiden har vi sett en explosionsartad användning av appen vilket i sin tur gör att det är allt fler som betalar ett alldeles för lågt pris på bussen.
Letar efter en lösning
Hur mycket pengar man förlorat är inte klarlagt. Inte heller hur det kommer att påverka resenärerna.
Nu hoppas man på Länstrafiken att lösningen finns inom räckhåll.
– Vi håller på att testa den senaste programvaruuppdateringen och om allt går vägen så kör vi den skarp efter sommaren. Då ska problemet förhoppningsvis bli åtgärdat.