– Det är endast ljus och ljudsignaler som blinkar stopp när tågen kommer här och folk kan själva öppna grindarna och kliva ut. Det är väldigt svår sikt här också, framförallt när tågen passerar. Folk tänker helt enkelt inte på att tåg kan komma bakom ett annat tåg, säger Martin Alnebring, lokförare. Och berättar att man helt enkelt får tuta och göra alla uppmärksamma på att tåg kommer eller ska gå.
Martin Alnebring och hans kollegor hoppas och tror att Trafikverket tar den här spårövergången på allvar och bygger om den, antingen med tunnel eller med bommar.
– Vi har en brist i vår anläggning på Örebro Södra men eftersom den här bristen inte är tillräckligt stark i dag jämfört med andra åtgärder som också måste göras vid Norrköpings och Laxå station, där bristerna anses vara ännu större och där kan vi inte heller göra någonting på grund av att vi inte har de medel vi behöver, säger Christian Mineur som är samhällsplanerare på Trafikverket region öst.