Tomas Eneroth (S) var med polisen på en trafikkontroll utanför Örebro idag. Foto: Anders Nord/SVT

Ministern nöjd med tuffare tag mot utländskt transportfusk

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen har satsat 100 miljoner kronor för att polisen ska kunna stoppa fusk med transporter. Under måndagen var infrastrukturministern med på en trafikkontroll för att se hur satsningen går.

2010 införde EU nya regler för utländska godstransporter i ett annat land. Det handlar om utländska lastbilar som för in gods i ett land men som samtidigt passar på att köra annan last inom det landet, så kallade cabotagetransporter.

Men regeringen och branschen anser att det fuskas med detta, vilket skapar en svår konkurrenssituation för svenska åkerier.

År 2017 satsade därför regeringen 100 miljoner på fyra år för att komma åt fuskarna.

Inrikesministern stod på E18

För att informera sig om hur satsningen går var infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) med på en trafikkontroll längs med E18 väster om Örebro under måndagen. Och ministern var nöjd med satsningen.

– Vi har både ökat kunskapen om cabotagekontroller inom polisen och så har vi ökat förutsättningarna för att kunna göra väsentligt fler kontroller, vilket behövs, säger Tomas Eneroth.

Tomas Eneroth menar att nya lagar som tillåter att man låser fast däcken på otillåtna transporter, högre sanktionsavgifter och ett ansvar på transportbeställaren har gjort att man kommer åt fusket.

Saknas poliser och kontrollplatser

Även polisen tycker att de nya reglerna är bra, men menar att det krävs mer resurser för att komma åt dem som inte följer reglerna.

– Det är en bra lagstiftning, men vi har dåliga förutsättningar för att kunna genomföra de här kontrollerna. Vi behöver ha bra utrustning och kontrollplatser för att kunna utföra de här kontrollerna, säger Leif Svensson, chef för trafiksektionen hos polisen i Bergslagen.

Vad är cabotage?

Den 14 maj 2010 infördes nya bestämmelser om cabotagetransporter av gods inom EU. Med en cabotagetransport avses möjligheten för en transportör att utöva yrkesmässiga tillfälliga inrikes godstransporter i ett annat EU-land än där denne är etablerad.

Dessa nya bestämmelser återfinns numera i artiklarna 8 – 10 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1072/2009 av den 21 oktober 2009 om gemensamma regler för tillträde till den internationella marknaden för godstransporter på väg. (Övriga bestämmelser i förordningen nr 1072/2009 ska dock tillämpas i Sverige från och med den 4 december 2011).

Den nya definitionen av cabotage innebär i korthet att sådana transporter ska vara av tillfällig art. En utländsk transportör som utfört en internationell godstransport på väg får i utföra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under en period av sju dagar.

Transportföretaget kan utföra några av eller alla de cabotagetransporterna som tillåts i vilken medlemsstat som helst. Detta får ske under förutsättning att cabotagetransporterna begränsas till en per medlemsstat inom tre dagar efter att det olastade transportfordonet  rest in i  medlemsstatens territorium.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.