2010 införde EU nya regler för utländska godstransporter i ett annat land. Det handlar om utländska lastbilar som för in gods i ett land men som samtidigt passar på att köra annan last inom det landet, så kallade cabotagetransporter.
Men regeringen och branschen anser att det fuskas med detta, vilket skapar en svår konkurrenssituation för svenska åkerier.
År 2017 satsade därför regeringen 100 miljoner på fyra år för att komma åt fuskarna.
Inrikesministern stod på E18
För att informera sig om hur satsningen går var infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) med på en trafikkontroll längs med E18 väster om Örebro under måndagen. Och ministern var nöjd med satsningen.
– Vi har både ökat kunskapen om cabotagekontroller inom polisen och så har vi ökat förutsättningarna för att kunna göra väsentligt fler kontroller, vilket behövs, säger Tomas Eneroth.
Tomas Eneroth menar att nya lagar som tillåter att man låser fast däcken på otillåtna transporter, högre sanktionsavgifter och ett ansvar på transportbeställaren har gjort att man kommer åt fusket.
Saknas poliser och kontrollplatser
Även polisen tycker att de nya reglerna är bra, men menar att det krävs mer resurser för att komma åt dem som inte följer reglerna.
– Det är en bra lagstiftning, men vi har dåliga förutsättningar för att kunna genomföra de här kontrollerna. Vi behöver ha bra utrustning och kontrollplatser för att kunna utföra de här kontrollerna, säger Leif Svensson, chef för trafiksektionen hos polisen i Bergslagen.