Tony Möörk som är chef på tekniska roteln på Örebropolisen välkomnar beslutet.
– Absolut jag tycker det är jättebra, vi vill ju lösa brott och undersöka brottsplatser men vi vill ju också ha personal som inte riskerar att bli sjuka av det, säger han.
Under nästan två månader har polisen inte genomfört några brandplatsundersökningar alls eftersom det varit skyddsstopp. Det beror på att utrustningen som polisen tidigare använt inte visat sig hålla säkerhetsmåttet. Men nu när beslutet har kommit från arbetsmiljöverket är förhoppningen att arbetet ska komma igång igen så snart som möjligt.
– Det arbetas ganska intensivt just nu på att se till att vi får fram rätt utrustning och vi måste få tag på någon som utbildar oss i användningen av det här, säger biträdande huvudskyddsombud Andreas Johansson på Örebropolisen.
Ingen dyr utrustning
Det är framförallt maskerna som varit för dåliga eftersom de inte hållit tätt och släppt igenom ämnen som kan vara farliga att andas in. Det är totalt elva tekniker som jobbar med sådana här undersökningar på Örebropolisen och utrustningen behöver vara personligt anpassad.
Utrustningen är inte dyr i förhållande till annan utrustning och det har inte varit problemet i det här fallet. Skyddsombudet Andreas Johansson menar att det har fallit mellan stolarna och är kritisk till att det har tagit så lång tid.
– Jag hade ju självklart förväntat mig en rätt snabb reaktion från arbetsgivaren eftersom det ändå är en så pass viktig del att vi kan genomföra de här undersökningarna, det är vårt mål också men vi måste veta att vi kan göra det under säkra former, säger han.
Tvärsnytt har sökt ansvarig operativ chef för en kommentar men han har avböjt medverkan eftersom beslutet från arbetsmiljöverket ännu inte kommit i skriftlig form.