Misstänksamheten mot insamlingsorganisationer växer i Sverige Foto: Anders Wiklund / TT

Misstänksamheten växer – färre tror på insamlingsorganisationerna

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarnas inställning till insamlingsorganisationer har försämrats kraftigt från förra året, det visar den senaste Välgörenhetsbarometern som presenterades under torsdagen.

2016 hade 68 procent en positiv inställning till att donera pengar till olika insamlingsorganisationer. 2017 har siffran sjunkit till i 48 procent.

Det innebär en försämring på nästan 30 procent.

Bara 36 procent av svenskarna har enligt mätningen förtroende för att pengarna de ger verkligen når fram till de projekt och ändamål som de är avsedda för. Motsvarande siffra 2016 var 42 procent.

– Det som återkommer när vi tittar i frisvaren är att många uppger att Röda Korsets interna skandaler påverkat dem. Det är lite förvånande med tanke på att det var flera år sedan den senaste händelsen uppdagades, säger Viktoria Lindqvist på undersökningsföretaget AQ analys som varit med och tagit fram rapportern.

Donerar för att må bra själv

Det är framförallt kvinnornas attityd som förändrats under året. Många är misstänksamma till att pengarna verkligen kommer fram och att en stor del istället går till administration och andra omkostnader.

– När man donerar pengar gör man det för att må bra själv. Om man har misstankar om att pengarna inte hanteras riktigt så säger det sig självt att besvikelsen blir stor och den positiva känslan uteblir.

Trots det är kvinnor mellan 20 och 35 år de största givarna.

Vill förstå vad pengarna går till

Välgörenhets- och insamlingsorganisationer bör nu fokusera mer på kommunikation och transparens, menar Viktoria Lindkvist. Både när det gäller insamlingens ändamål, men också hur man redovisar att pengarna kommer fram.

– Det vi också ser är att man ger till det som man har nära sig själv. De flesta ger till Cancerfonden och Barncancerfonden, förmodligen för att det finns de i ens omgivning som drabbas, konstaterar hon.

Vad är Välgörenhetsbarometern?

Välgörenhetsbarometern vger en bild av svenska folkets tankar kring välgörenhet och produceras av undersökningsföretagen AQ Analys och Userneeds och insamlingstjänsten Pennybridge.

Barometern släpper rapporter två gånger om året.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.