Bedragarna låtsas vara från banken. Foto: TT

Ny ökning av bedrägerisamtal – Bergslagens Sparbank varnar

Uppdaterad
Publicerad

Flera kunder hos Bergslagens Sparbank har under den senaste tiden hört av sig och meddelat att de blivit uppringda av misstänkta bedragare. Nu varnar banken för den ökande trenden och uppmanar till försiktighet.

Det rör sig om samtal där personen som ringer uppmanar den utsatte att ge ut sina inloggningsuppgifter eller logga in med sitt bank id. Enligt banken utger sig de som ringer för att komma från just banken eller från polisen. Ofta uppger de att de jobbar med säkerhet och att de ska hjälpa till med ett pågående bedrägeri.

– Om du får du den här typen av samtal, lägg genast på, säger Cecilia Jeffner, vd på Bergslagens Sparbank, i ett pressmeddelande.

– Vi ringer aldrig upp våra kunder och ber om den sortens uppgifter. Det är inte ett arbetssätt som banker använder sig av.

Får tillgång till inloggningen

Det är när kunden sedan loggar in på banken som bedragaren omedelbart får tillgång till inloggningsuppgifterna.

– Det är viktigt att påpeka att det inte är något i den tekniska säkerheten som brister utan att kunder luras att lämna ut sina koder och på så sätt får bedragarna tillgång till kundens konton, säger Cecilia Jeffner.

Så skyddar du dig

  • Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter
  • Använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig
  • Om du blir misstänksam, lägg på luren och slå själv in numret till bankens kundtjänst för att kontrollringa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.